April 2025: Verbetering van de huizen voor de scholieren en vergadering met de autoriteiten van Bonde

Ga naar het Bonde project

Het verbeteren van de huizen van de leerlingen waarvoor we schoolgeld betalen

Eerste zochten we naar de huizen van onze leerlingen met de grootste problemen. Op de foto’s zie je de verbeteringen aan het dak van een klein lemen huisje waar een alleenstaande moeder, grootmoeder en 3 kinderen woonden. Er lekte veel regenwater naar binnen. Naast de algehele slechte staat van het dak, hadden de tweedehands golfplaten nog de open gaten van de bevestiging van het eerste gebruik.

We monteerden ook een dakgoot om het water op te vangen in een tank van duizend liter. Zo heeft de familie schoner water dan ze uit de rivier krijgen. Hierdoor hoeven de moeder en kinderen minder naar de rivier te lopen voor water.

Het dak is niet in orde voor de regen
Het plaatsen van nieuwe balken voor het dak
Het inkorten van de balken
Het snijden van de ijzeren golfplaten met hun machete
Een 14- jarige jongen gebruikte voor de eerste maal een boormachine
De nieuwe golfplaten op het dak leggen
Eindelijk een droog huis

Vergadering met de autoriteiten van Bonde

Zoals alle gemeenschappen en steden in Kenia heeft Bonde, naast het Hoofd van de Gemeenschap, ook 18 dorpen, met 18 dorpsoudsten, die elk verantwoordelijk zijn voor ongeveer 100 huishoudens. Verder is er voor elke 10 huishoudens een contactpersoon. Deze persoon is een vrijwilliger, een eerste hulp en een link naar het hogere bestuur van de gemeenschap.

Onze bijeenkomst werd georganiseerd door het Hoofd van de Gemeenschap en werd bijgewoond door veel van zijn dorpsoudsten, die in de volksmond ook wel de “poortwachters van de gemeenschap” worden genoemd. Ook enkele leerkrachten en directeuren van scholen waren bij de bijeenkomst aanwezig. Enkele van de ouders van onze begunstigde leerlingen waren ook aanwezig.

Nadat de CEO, Maurine, de NGO, Durable Sustainable Initiatives Kenya, had voorgesteld, vroeg het Hoofd iedereen, één voor één, om aan te geven wat volgens hen het meest nodig was in Bonde.

De behoeften die naar voren kwamen waren water boren, steun voor onderwijs (schoolgeld, oefenen in Engels voor tieners en volwassenen), handwerk (breien, haken, … ), verbetering van de landbouw, … … .

Tijdens de bijeenkomst hebben we uitgelegd welke hulp we in Bonde gaan organiseren. We maakten hen duidelijk dat we niet met veel geld kwamen, maar dat we hen wel zullen helpen om zelfredzaam te worden.

We zeiden hen ook dat we dat resultaat alleen kunnen bereiken door samen te werken

Op termijn moeten de mensen in Bonde in staat zijn om het schoolgeld voor hun eigen kinderen te betalen.

We zullen hen leren geld te sparen om in hun eigen behoeften te voorzien. Bijvoorbeeld geld sparen om hun huizen te verbeteren.

We zullen helpen om drinkbaar water dicht bij hun huizen te brengen. En ook om kleine bedrijfjes te ontwikkelen.

Het verbeteren van de landbouw (Zai pits, irrigatie, ..) zal de eerste manier zijn om meer inkomen te verkrijgen.

Het is erg belangrijk om alle verbeteringen te onderhouden. Hiervoor zullen we comités installeren om hierop toe te zien.

Het Hoofd van Bonde aan het woord op de bijeenkomst
Een van de deelnemers geeft haar mening van wat er nodig is in Bonde